Statut

Statut

 

 

Zespół Licealno-Sportowy

w Aleksandrowie Łódzkim

 

logo

Wrzesień 2016

 

PODSTAWA PRAWNA

 1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572z późniejszymi zmianami)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r.Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz. U. z 2007r. Nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami)

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych…. (Dz. U. Z 2004 r. Nr 26 poz. 232 z późniejszymi zmianami)

 

Spis treści

ROZDZIAŁ I  POSTANOWIENIA OGÓLNE

ROZDZIAŁ II  INNE INFORMACJE O SZKOLE

ROZDZIAŁ III CELE ZADANIA SZKOŁY

ROZDZIAŁ IV ORGANY SZKOŁY,  ICH KOMPETENCJE I ZASADY DZIAŁANIA

ROZDZIAŁ V  ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

ROZDZIAŁ VI  ORGANIZACJA PRACY BIBLIOTEKI

ROZDZIAŁ VII ORGANIZACJA PRACY BURSY

ROZDZIAŁ VIII NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY  SZKOŁY I BURSY

ROZDZIAŁ IX ORGANIZACJA POMOCY  PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

ROZDZIAŁ X UCZNIOWIE SZKOŁY

ROZDZIAŁ XI ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW

ROZDZIAŁ XII WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

ROZDZIAŁ XIII CEREMONIAŁ SZKOŁY

ROZDZIAŁ XIV ŚWIADECTWA, ZAŚWIADCZENIA, DUPLIKATY

 

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

 1.   W skład Zespołu Licealno-Sportowego wchodzi Szkoła Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika oraz bursa.

2.    Szkoła Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika  w Aleksandrowie Łódzkim zwane dalej liceum jest szkołą publiczną o trzyletnim cyklu kształcenia powołaną do realizacji konstytucyjnego prawa do nauki, nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie samorządowej jednostki budżetowej.

3.    Ustalona nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.

§2

Liceum działa na podstawie aktu założycielskiego Zarządzenie Ministra

§3

1. Siedzibą szkoły jest budynek w Aleksandrowie Łódzkim przy  ul. Marii Skłodowskiej-Curie 5.

2. Szkoła prowadzi Bursę, która jest placówką opiekuńczo-wychowawczą integralnie związaną ze szkołą i podległą szkole.

3. Siedzibą Bursy przy Szkole jest budynek w Aleksandrowie Łódzkim przy ul. Warszawskiej 10/12. Pełna nazwa: Bursa przy Szkole Mistrzostwa Sportowego – Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim.

4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Zgierski.

5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.

6. Patronem Szkoły jest Mikołaj Kopernik, twórca teorii heliocentrycznej, która zrewolucjonizowała ówczesną Europę. Biografia Mikołaja Kopernika i jego dzieła uwzględniane są w pracy wychowawczej szkoły.

§4

 Szkoła używa różnych stempli i pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.

1) mała i duża pieczęć okrągła z godłem państwa w środku i napisem w otoku:

„SZKOŁA MISTRZOSTWA SPORTOWEGO
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W ALEKSANDROWIE ŁÓDZKIM”

2) podłużne stemple Liceum o następującej treści:

SZKOŁA MISTRZOSTWA SPORTOWEGO

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

im. Mikołaja Kopernika
95-070 Aleksandrów Łódzki
ul. M. Skłodowskiej-Curie 5
Tel/fax /042/712-74-40

NIP 947-13-88-764 REG 000228878

3) podłużne stemple Bursy o następującej treści:

BURSA

SMS LO im. Mikołaja Kopernika
w Aleksandrowie Łódzkim
ul. Warszawska10/12
Tel /042/276-55-99

§5

Ilekroć jest mowa w Statucie Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim o:

1) statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Mistrzostwa Sportowego- Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim oraz Bursy Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

2) szkole lub liceum – należy przez to rozumieć Szkołę Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

3) Bursie – należy przez to rozumieć Bursę Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

4) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Powiat Zgierski,

5) organie nadzorującym – należy przez to rozumieć Łódzkiego Kuratora Oświaty,

6) Dyrektorze Szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

7) nauczycielach – należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim i Bursy  Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

8) Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły  Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim i Bursy,

9)  Radzie Wychowawców Bursy – należy przez to rozumieć  Radę Wychowawców Bursy Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

10)  uczniach – należy przez to rozumieć wszystkich uczniów Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

11)  Samorządzie Uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski  Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

12)  Młodzieżowej Radzie Bursy – należy przez to rozumieć Młodzieżową Radę Bursy Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

13)  rodzicach należy przez to rozumieć rodziców uczniów Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim, a także ich prawnych opiekunów,

14)  Radzie Rodziców Szkoły – należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Szkole Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim,

15)  pracownikach niepedagogicznych należy przez to rozumieć pracowników administracyjnych, obsługi w Szkole Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim.

 

ROZDZIAŁ II

INNE INFORMACJE O SZKOLE

§ 6

Szkoła realizuje programy szkolenia sportowego równolegle z programem kształcenia ogólnego właściwym dla liceum ogólnokształcącego.

§ 7

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły na podstawie rozporządzenia ministra właściwego ds. oświaty w sprawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku szkolnego.

2. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:

1)  liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,

2) ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę,

3) liczbę nauczycieli w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny,

4) liczbę pracowników niepedagogicznych w podziale na stanowisko i grupę   zaszeregowania.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły Dyrektor Szkoły  z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określających organizację zajęć edukacyjnych.

§ 8

Szkoła może podejmować współpracę z instytucjami i organizacjami w celu realizacji programów nauczania i wychowania.

§ 9

Uczniowie  klas SMS, na czas nauki w Szkole objęci są treningami z koszykówki UKS „Basket” i  z lekkiej atletyki w MKS Aleksandrów Łódzki oraz pływania TP „Olimpijczyk”.

§ 10

Realizacja treningów SMS odbywa się na obiektach sportowych gminy Aleksandrów Łódzki na podstawie porozumienia zawartego między jednostkami samorządu terytorialnego: Starostwo Powiatowe w Zgierzu – gmina Aleksandrów Łódzki.

§ 11

W Szkole funkcjonuje stołówka prowadząca całodzienne żywienie.

§ 12

Szkoła może prowadzić działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

 

ROZDZIAŁ III

CELE ZADANIA SZKOŁY

 

§13

Nadrzędną ideą Szkoły jest dobro ucznia.

§ 14

1. Celem liceum w zakresie dydaktyki i wychowania jest:

1) kształcenie i wychowanie młodzieży oraz jej przygotowanie do nauki w szkołach wyższych i życia we współczesnym świecie,

2) zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego,

3) rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu,

4) przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju i świata, o kulturze i środowisku naturalnym,

5) zapoznawanie z podstawami funkcjonowania państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego,

6) przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania stosunków z otoczeniem oraz świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym,

7) wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej oraz umiejętności niesienia pomocy słabszym.

2. Celem liceum w zakresie wychowania sportowego jest:

1) szkolenie młodzieży o szczególnych uzdolnieniach sportowych, głównie koszykówki i lekkiej atletyki,

2) prowadzenie zajęć sportowych według programów szkolenia sportowego dopuszczonych do użytku szkolnego,

3) realizacja programu szkoleniowego we współpracy z Polskim Związkiem Koszykówki (PZKOSZ), Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki (PZLA) i innymi związkami,

4) tygodniowy wymiar godzin szkolenia sportowego wynosi: 16-21 dla poszczególnych grup (klas) zgodnie z wymogami danych etapów szkolenia,

5) organizacja obozów sportowych dla uczniów Szkoły Mistrzostwa Sportowego,

6) organizacja udziału drużyn Szkoły Mistrzostwa Sportowego w zawodach sportowych zgodnie z programem szkolenia,

7) prowadzenie sprawdzianów, testów i badań kontrolnych dotyczących wyników szkolenia i rozwoju fizycznego.

 §15

1. Liceum jako szkoła publiczna:

1) zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,

2) zapewnia bezpieczeństwo w czasie zajęć szkolnych i pozaszkolnych zgodnie z przepisami bhp i obowiązującymi regulaminami,

3) do klasy pierwszej przyjmuje uczniów według zasad określonych w statucie liceum i w odrębnych przepisach,

4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,

5) realizuje ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawy programowe oraz programy autorskie, innowacje pedagogiczne, a także szkolny program wychowawczy i szkolny program profilaktyki,

6) zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną,

7) zapewnia prowadzenie na życzenie rodziców różnych form zajęć pozalekcyjnych,

8) zapewnia możliwość korzystania z obiadów,

9) zapewnia udzielanie uczniom pomocy materialnej lub finansowej wg obowiązujących przepisów,

10)  organizuje imprezy i uroczystości szkolne oraz środowiskowe.

2. Zadanie opiekuńcze szkoła realizuje w oparciu o potrzeby środowiska.

3. W ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych stosuje się takie formy kształcenia, które umożliwiają prawidłowe ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów zgodne z zasadami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

§ 16

Działalność dydaktyczno–wychowawcza i opiekuńcza oraz działalność organów szkoły i organizacji działających na jej terenie jest prowadzona zgodnie z zasadami pedagogiki, przepisami prawa oświatowego oraz ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ i Konwencji o Prawach Dziecka.

§ 17

1. Liceum spełnia funkcję kształcącą, wychowawczą, opiekuńczą i kulturotwórczą, tworząc warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów.

2. Liceum wyposaża uczniów w wiedzę o:

1) człowieku i społeczeństwie,

2) problemach społeczno – ekonomicznych współczesnego świata, kraju, regionu i miasta,

3) kulturze, środowisku przyrodniczym i ich ochronie,

4) nauce, technice i pracy, dającej podstawę do naukowej interpretacji faktów oraz stworzenia zintegrowanego obrazu rzeczywistości.

3. Liceum kształci w uczniach umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu codziennym oraz rozwijania własnych zainteresowań.

4. Liceum zapewnia absolwentowi dobre przygotowanie  do dalszej nauki, życia i pracy w różnych dziedzinach działalności ludzkiej, a zwłaszcza, aby:

1) umiał rozwijać swoje zdolności poznawcze, uzdolnienia i zainteresowania,

2) wyróżniał się wartościowymi cechami woli i charakteru,

3) umiał rozwijać w sobie poczucie tożsamości narodowej, miłość do ojczyzny i jej historii oraz szacunek do tradycji i dziedzictwa kultury,

4) opanował umiejętności planowania i organizowania własnej nauki, pracy i wypoczynku,

5) nabył umiejętność pracy w zespole,

6) korzystał z różnych źródeł informacji,

7) doskonalił swoje umiejętności w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej,

8) posługiwał się poprawną polszczyzną i dbał o kulturę i piękno języka ojczystego,

9) opanował dwa języki obce, w tym jeden w stopniu pozwalającym na swobodne porozumiewanie się,

10) nabył niezbędne doświadczenie czynnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej, organizacji młodzieżowych, rodziny i środowiska lokalnego,

11) rozumiał i cenił wartości własnego życia i zdrowia oraz potrafił przeciwstawić się wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej,

12) nabył wrażliwość społeczną, emocjonalną i estetyczną oraz umiejętność niesienia pomocy słabszym.

5. Wychowanie stanowi integralną część pracy liceum, a zadnia wychowawcze realizowane są przez nauczycieli na wszystkich lekcjach przedmiotowych oraz na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

6. Zadania wychowawcze liceum są realizowane według „Szkolnego Programu Wychowawczego” i „Szkolnego Programu Profilaktyki” oraz rocznych planów pracy, a także planów wychowawczych poszczególnych klas, w których opracowaniu uczestniczą uczniowie i ich rodzice.

7. Pracą wychowawczą Liceum kieruje wicedyrektor przy współpracy zespołu wychowawczego.

8. Liceum współpracuje z rodzicami w zakresie kształcenia, wychowania i profilaktyki oraz wspiera ich działania wychowawcze.

§ 18

1. Zadania dydaktyczne realizowane są poprzez:

1) stwarzanie sytuacji, sprzyjających pozytywnemu nastawieniu uczniów do nauki szkolnej,

2) właściwy dobór programów nauczania i podręczników szkolnych,

3) udostępnianie uczniom zbiorów biblioteki szkolnej i środków dydaktycznych, będących na wyposażeniu szkoły,

4) tworzenie bazy dydaktycznej do nauczania poszczególnych przedmiotów  i jej efektywne wykorzystanie,

5) prowadzenie zajęć lekcyjnych metodami aktywizującymi uczniów w procesie kształcenia i wychowania,

6) stwarzanie sytuacji, umożliwiających uczniom wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu,

7) wspomaganie rozwoju indywidualnych zainteresowań uczniów,

8) prowadzenie zajęć dodatkowych, w tym kół zainteresowań,

9) stworzenie możliwości indywidualnego toku nauki oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie (uczniom wyjątkowo uzdolnionym),

10) organizowanie nauczania indywidualnego (zgodnie z obowiązującymi przepisami),

11)  prowadzenie w szerokim stopniu orientacji zawodowej przy współpracy instytucji mogących służyć pomocą w tym zakresie.

2. Zadania wychowawcze realizowane są poprzez:

1) organizowanie różnorodnych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

2) realizację projektów i programów edukacyjno-wychowawczych,

3) udział uczniów w uroczystościach szkolnych i w obchodach świąt narodowych,

4) organizowanie spotkań z ludźmi nauki, kultury, sportu i polityki,

5) organizowanie współzawodnictwa zgodnie z zasadą fair play,

6) dbałość o właściwy wizerunek nauczyciela jako prawego, obowiązkowego  i dobrego pedagoga, który stanowi wzór do naśladowania.

3. Zadania opiekuńcze realizowane są poprzez:

1) sprawowanie przez nauczycieli opieki nad uczniami w czasie zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz w czasie przerw międzylekcyjnych,

2) sprawowanie przez wychowawców opieki nad młodzieżą mieszkającą w bursie,

3) otoczenie szczególną troską uczniów niepełnosprawnych i mających trudności w nauce,

4) organizowanie spotkań i zajęć ze specjalistami,

5) tworzenie bezpiecznych warunków do nauki i pracy,

6) prowadzenie zajęć, mających na celu zapobieganie zagrożeniu dla bezpieczeństwa i zdrowia uczniów,

7) szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

8) możliwość korzystania z obiadów,

9) udzielanie uczniom pomocy materialnej lub finansowej wg obowiązujących przepisów,

10) otoczenie szczególna troską uczniów na obowiązkowych oraz dodatkowych zajęciach sportowych poprzez właściwą organizację zajęć oraz należyty stan techniczny używanego sprzętu sportowego.

§ 19

1. Podczas realizacji zadań na terenie obiektów szkolnych uczniom i pracownikom szkoły zapewnia się bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy.

2. Uczniowie i pracownicy szkoły zapoznani są z odpowiednimi przepisami prawa dotyczącymi zasad bezpieczeństwa w szkole i poza jej siedzibą w trakcie wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych, a także podczas wypoczynku na obozach i wyjazdach krajowych i zagranicznych.

3. W ramach podejmowanych zadań interwencyjnych, zapewniających zwiększenie bezpieczeństwa uczniów, dyrektor może:

1)  zamknąć szkołę w czasie trwania zajęć lekcyjnych, aby uniemożliwić osobom niepożądanym wejście na teren szkoły,

2) zakazać uczniom wychodzenia w czasie zajęć i przerw międzylekcyjnych na zewnątrz budynku,

3) przeprowadzić lub zlecić policji kontrolę budynku szkoły lub autokaru przed wyjazdem na wycieczkę w ramach walki z narkomanią i alkoholizmem,

4) zlecić nauczycielowi świadczenie opieki nad uczniami poza harmonogramem dyżurów i zajęć objętych planem.

4. W realizacji zadań statutowych Liceum zapewnia korzystanie z:

1) sal lekcyjnych z niezbędnym do nauki wyposażeniem,

2) biblioteki i centrum multimedialnego,

3) gabinetu pielęgniarskiego,

4) sekretariatu, pokoju głównego księgowego i z pokoju nauczycielskiego,

5) obiektów sportowych,

6) urządzeń sportowych i rekreacyjnych,

7) pracowni komputerowej,

8) szkolnego radiowęzła,

9) szatni,

10) stołówki,

11) placu rekreacyjnego,

12) archiwum,

13)  pomieszczeń bursy.

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANY SZKOŁY,

ICH KOMPETENCJE I ZASADY DZIAŁANIA

 

§ 20

1. Organami Szkoły są:

1) dyrektor szkoły,

2) rada pedagogiczna,

3) rada wychowawców bursy,

4) samorząd uczniowski,

5) rada wychowanków bursy,

6) rada rodziców szkoły,

2. Rada Pedagogiczna, rada rodziców oraz samorząd uczniowski uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i statutem.

§ 21

1. Dyrektor kieruje szkołą, jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej.

2. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością liceum i zapewnia właściwą organizację kształcenia zgodną z potrzebami uczniów oraz zasadami higieny pracy umysłowej.

§ 22

1. Do podstawowych obowiązków dyrektora należy:

1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

2) zapewnienie właściwej organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkole oraz opieki nad uczniami i wychowankami w Bursie,

3) realizowanie uchwał rady pedagogicznej oraz rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,

4) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym liceum i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

5) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi liceum,

6) opracowanie arkusza organizacyjnego pracy szkoły na podstawie ramowego planu nauczania, który opiniuje rada pedagogiczna,

7) nadzorowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami nad prowadzeniem dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej, odpowiada za zabezpieczanie pieczęci i druków ścisłego zarachowania,

8) organizowanie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy szkoły,

9) powoływanie spośród pracowników komisji do realizacji ważnych zadań szkoły,

10) ustalanie terminów zebrań rady pedagogicznej, ich przygotowanie i prowadzenie,

11) przedstawianie radzie pedagogicznej, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,

12) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.

2.    Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

2) sprawuje ogólną opiekę nad uczniami,

3) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi pełną odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły,

4) sprawuje nadzór nad bursą, będąc także dyrektorem tej placówki,

5) organizuje zajęcia dodatkowe.

3.    Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

4. Dyrektor decyduje w sprawach:

1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły oraz uczniom,

3) występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły i bursy,

4) dopuszczania do użytku wewnątrzszkolnego  zestawu programów nauczania,

5) występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli.

5. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach udziału w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii, zgodnie z przyjętą procedurą.

6. Dyrektor organizuje nauczanie indywidualne dla uczniów na wniosek poradni psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z ustaloną procedurą i obowiązującymi przepisami.

7. Dyrektor udziela zezwoleń na realizację indywidualnego toku nauki lub na ukończenie przez ucznia Liceum w skróconym czasie na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz wyznacza nauczyciela-opiekuna uczniowi, realizującemu indywidualny tok nauki.

8. Swoje obowiązki dyrektor wypełnia przy pomocy osób z kierownictwa liceum:

1) wicedyrektora,

2) głównego księgowego w zakresie finansowo – księgowym.

9. Dyrektor liceum wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

10. Dyrektor może skreślić ucznia z rejestru uczniów liceum w przypadku rażącego naruszenia przepisów statutu, bądź za wielokrotnie naruszenie postanowień statutu, a kary nie odnoszą skutku oraz w przypadku kiedy uczeń został skazany prawomocnym wyrokiem sądowym.

11. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przyjmowania uczniów z innych szkół, zmiany klasy, a także zezwolenia na spełnianie obowiązku nauki poza liceum oraz zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego według przyjętych procedur i obowiązujących przepisów.

12. Dyrektor kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez ucznia zgodnie z ustaloną procedurą i obowiązującymi przepisami.

13. Dyrektor do 15 czerwca każdego roku szkolnego podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, który będzie obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.

14. Dyrektor odpowiada za bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych, przetwarzanych w zakresie prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej liceum.

15. Dyrektor określa zakresy czynności pracownikom, którym powierza stanowisko kierownicze oraz pracownikom administracji i obsługi.

16. Dyrektor kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli i innych pracowników liceum przepisów pracy w zakresie działalności statutowej.

17. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.

§ 2

1. W Szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora, którego powołuje i odwołuje dyrektor szkoły.

2. Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty  i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

 §24

1.    W szkole działa rada pedagogiczna, która jest najwyższym kolegialnym organem odpowiedzialnym wraz z dyrektorem za realizację statutowych zadań związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole i bursie.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor liceum lub w razie nieobecności wicedyrektor szkoły.

4. Udział w posiedzeniach rady pedagogicznej osób spoza jej składu osobowego wymaga poinformowania i zgody dyrektora.

5. Rada pedagogiczna podejmuje uchwały w trybie głosowania w obecności co najmniej połowy jej członków zwykłą większością głosów.

6. Sprawy, dotyczące nauczycieli, uczniów i rodziców, będące przedmiotem obrad rady pedagogicznej, objęte są tajemnicą służbową.

7. Rada pedagogiczna liceum organizuje co najmniej dwa posiedzenia z udziałem rady rodziców i samorządu uczniowskiego (październik, czerwiec).

8. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę, albo co najmniej ⅓ członków rady pedagogicznej. Pisemny wniosek co najmniej ⅓ rady pedagogicznej należy zgłosić przewodniczącemu, który zobowiązany jest do zwołania rady w ciągu 7 dni.

9. Zasady i tryb prowadzenia posiedzenia rady pedagogicznej określa „Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim ”.

§ 25

1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzenie rocznych planów pracy liceum, w tym planu nadzoru pedagogicznego, „Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli” oraz „Szkolnego Programu Wychowawczego” i „Szkolnego Programu Profilaktyki”,

2) zatwierdzanie wyników semestralnej i rocznej klasyfikacji i promocji uczniów,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych  w szkole po zaopiniowaniu tych projektów przez radę rodziców i samorząd uczniowski,

4) podejmowanie uchwały w sprawie skreślenia ze szkolnego rejestru uczniów,

5) uchwalanie statutu i zmian do statutu oraz regulaminu rady pedagogicznej,

6) współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów w dziedzinie kształcenia, wychowania i opieki,

7) zatwierdzanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO),

8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym nadzoru zewnętrznego, dla doskonalenia pracy szkoły.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy szkoły i bursy, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) projekt planu finansowego liceum i bursy, oraz zmiany tego planu w ciągu roku szkolnego,

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

5) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danego rocznika przez co najmniej cykl edukacyjny i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,

6) wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych (zajęć z języka obcego innego niż obowiązkowy, zajęć dla których nie została ustalona podstawa programowa ale program nauczania został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania).

3. Rada Pedagogiczna ma prawo występowania do organu prowadzącego szkołę  o odwołanie ze stanowiska dyrektora, a do dyrektora – o odwołanie ze stanowiska wicedyrektora liceum.

4. Zasady i tryb prowadzenia posiedzenia rady pedagogicznej określa „Regulamin Rady Pedagogicznej SMS LO im. M. Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim”.

§ 26

1. Do realizacji zadań regulaminowych bursy powołuje się radę wychowawców bursy.

2. Radę wychowawców bursy stanowią wszyscy nauczyciele zatrudnieni  w bursie.

3. Radą wychowawców kieruje wicedyrektor szkoły.

4. Wychowawcy bursy zobowiązani są do uczestnictwa w zebraniach plenarnych rady pedagogicznej, a także zebraniach rady wychowawców organizowanych przez wicedyrektora szkoły.

5. Do szczegółowych kompetencji rady wychowawców bursy należą:

1) opracowanie projektu planu działalności wychowawczo-opiekuńczej bursy,

2) opracowanie wspólnie z wicedyrektorem szkoły projektu planu przychodów i wydatków bursy,

3) opracowanie projektu regulaminu bursy oraz regulaminu wychowanków bursy,

4) podejmowanie decyzji w sprawach nagradzania i udzielania kar wychowankom w trybie ustalonym w statucie szkoły i regulaminie bursy.

§ 27

1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły i bursy.

2. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów liceum.

3. Regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem liceum.

4. Organy samorządu uczniowskiego są jedynymi przedstawicielami ogółu uczniów.

5. Samorząd uczniowski ma prawo do:

1) wyboru i zmiany swojego opiekuna,

2) reprezentowania uczniów na zewnątrz,

3) organizacji życia szkolnego zgodnie ze swoimi potrzebami, możliwościami i aspiracjami po uzyskaniu akceptacji dyrektora,

4) podejmowania działań, sprzyjających wzbogaceniu oferty edukacyjnej liceum,

5) opiniowania pracy nauczycieli na wniosek dyrektora szkoły zgodnie z przyjętą procedurą,

6) opiniowania tygodniowego planu lekcji, programu wychowawczego,

7) opiniowania uchwały rady pedagogicznej w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły,

8) wnioskowania do rady pedagogicznej o przyznanie najlepszemu uczniowi stypendium Prezesa Rady Ministrów,

9) aktywnego uczestniczenia w pracach zespołu do spraw przyznawania uczniom pomocy finansowej, zespołu wychowawczego i w komisji ds. odwołania się ucznia od kary, a także w posiedzeniach rady pedagogicznej w części dotyczącej spraw uczniowskich.

6. Samorząd uczniowski może przedstawić dyrektorowi, radzie pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.

7. W szkole mogą działać inne organizacje uczniowskie, których celem jest działalność edukacyjna, kulturalna i wychowawcza wśród uczniów, za zgodą dyrektora i po zasięgnięciu przez niego opinii rady pedagogicznej.

 § 28

1. Organem samorządu uczniowskiego w przypadku spraw bursy jest rada wychowanków bursy.

2. Zasady wybierania i działania organów rady wychowanków bursy określa regulamin uchwalony przez ogół wychowanków bursy.

3. Regulamin rady wychowanków bursy nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4. Rada wychowanków bursy nie podlega Radzie samorządu uczniowskiemu ale obydwie rady mają prawo do wzajemnej współpracy i wspólnego reprezentowania spraw uczniowskich.

5. Samorząd bursy ma prawo przedstawiać radzie wychowawców bursy,  a także radzie pedagogicznej szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach bursy.

§ 29

1. W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.

2. Działanie rady rodziców przedstawiony jest w regulaminie rady rodziców liceum i nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

3. Rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu   sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

4. W celu wspierania działalności statutowej liceum rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców uczniów lub innych źródeł.

5. Do zadań rady rodziców należy:

1) występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły  z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw liceum,

2) opiniowanie statutu szkoły i regulaminu pracy bursy,

3) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu   podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych

4) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia   i wychowania w liceum i bursie,

5) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych

6) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,

7) występowanie z wnioskiem w sprawie prowadzenia zajęć dodatkowych, prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rozwijających uzdolnienia i zainteresowania uczniów.

8) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspierania  realizacji celów i zadań szkoły,

9) przedstawianie opinii o pracy nauczycieli przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.

6. Rada Rodziców w porozumieniu z Rada Pedagogiczną uchwala:

1) program wychowawczy Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakter2ze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

2) program profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

7. Udziela pomocy szkole w tworzeniu i doskonaleniu coraz lepszych warunków jej pracy.

8. Współuczestniczy w organizacji różnych form zajęć pozalekcyjnych zarówno  w zakresie opiniodawczym, jak również finansowym.

9. Za stworzenie warunków niezbędnych do realizacji praw rodziców w liceum odpowiada dyrektor, w szczególności zaś za:

1) zapewnienie indywidualnych kontaktów rodziców z nauczycielami,

2) zorganizowanie w danym roku szkolnym co najmniej czterech spotkań nauczycieli z rodzicami,

3) przedstawianie radzie pedagogicznej wniosków i propozycji rodziców, dotyczących pracy liceum oraz ich realizacji.

§ 30

1. Każdy z wymienionych wyżej organów ma możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach określonych Ustawą o Systemie Oświaty i statutem liceum.

2. Organy szkoły zobowiązane są do wzajemnej współpracy i bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach poprzez:

1) wspólne posiedzenia przedstawicieli organów liceum,

2) zebrania rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego,

3) opiniowanie ważnych spraw liceum, m.in. systemu nagród i kar, planu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, klasowego i szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki.

§ 31

1. Sytuacje konfliktowe, zaistniałe pomiędzy organami liceum, rozwiązuje się przez:

1) odwołanie się do obowiązującego prawa i regulaminów poszczególnych organów,

2) organizację spotkań z organami będącymi w konflikcie,

3) prowadzenie mediacji z udziałem stron będących w konflikcie.

2. Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzyga dyrektor.

3. W sprawach spornych, w których stroną jest uczeń, obowiązują następujące zasady:

1) uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasy lub bezpośrednio do niego,

2) przewodniczący samorządu uczniowskiego w uzgodnieniu z jego opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,

3) sprawy nierozstrzygnięte kierowane są do dyrektora szkoły, którego decyzje są wiążące.

4. W przypadku, gdy stroną konfliktu jest dyrektor, spór rozstrzyga organ prowadzący lub nadzorujący szkołę.

 

ROZDZIAŁ V

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

§ 32

1. Liceum kształci w systemie trzyletnim, kończącym się egzaminem maturalnym.

2. Liceum organizuje kształcenie w oddziałach o profilu ogólnym, z poszerzoną nauką wybranych przedmiotów.

3. Liceum organizuje kształcenie w oddziałach sportowych coś trzeba dopisać

4. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania.

5. Dyrektor liceum w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców oraz samorządem uczniowskim, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala na początku etapu edukacyjnego kierunki kształcenia i wyznacza dla danego oddziału od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

6. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów. Liczba uczniów w klasie określona jest przez organ prowadzący szkołę.

§ 33

1. Podstawową formą pracy liceum są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym lub w grupach międzyoddziałowych.

2. Podziału na grupy dokonuje się na zajęciach, wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, według zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.

3. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, informatyki, wychowania fizycznego, zgodnie z przepisami nadrzędnymi.

4. Zajęcia edukacyjne z przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, mogą być organizowane w oddziałach lub grupach międzyoddziałowych. O minimalnej liczbie uczniów w grupach decyduje organ prowadzący szkołę

5. Nauka pierwszego języka obcego, realizowana w liceum w wymiarze co najmniej 3 godziny tygodniowo, odbywa się w grupach oddziałowych  z uwzględnieniem poziomu zaawansowania.

6. Nauka drugiego języka obcego, realizowana w liceum w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo  może odbywać się w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych, w których uczniowie kontynuują naukę języka obcego, którego uczyli się w gimnazjum lub rozpoczynają naukę nowego języka obcego.

7.   Dla uczniów, którzy kontynuują we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych) przeprowadza się egzamin   klasyfikacyjny zgodnie  z obowiązującymi przepisami.

§ 34

1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych -wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawach organizacji roku szkolnego.

2. Terminarz uroczystości i imprez szkolnych ustala dyrektor po wyrażeniu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.

3. Dzień Edukacji Narodowej jest dniem wolnym od zajęć lekcyjnych. W tym dniu odbywają się spotkania nauczycieli z uczniami oraz uroczystość szkolna poświęcona obchodom tego dnia .

4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

5. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych   i wychowawczych w szkole i bursie określa tygodniowy rozkład zajęć   zatwierdzony przez dyrektora szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Przerwy między lekcjami trwają 10 minut. Jedna z przerw 15 minut, przerwa obiadowa 20 minut, natomiast po „0” – 5 minut.

7. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

8. Odpłatność za korzystanie z posiłku w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły.

§ 35

1. Bieżący zapis ocen i frekwencji uczniów na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych prowadzony jest w wersji elektronicznej (e-dziennika) oraz  w wersji papierowej.

2. Roczne wyniki nauczania i frekwencji w postaci arkusza ocen przechowywane są również w formie papierowej.

3. Wszystkie dane osobowe uczniów i nauczycieli liceum, objęte są przepisami obowiązującej ustawy o ochronie danych osobowych.

 

ROZDZIAŁ VI

ORGANIZACJA PRACY BIBLIOTEKI

§ 36

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

2. Biblioteka szkolna pełni rolę centrum multimedialnego.

3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, a także rodzice uczniów naszej Szkoły.

4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Harmonogram pracy biblioteki podlega zatwierdzeniu przez dyrektora Szkoły.

5. Szczegółowa organizacja biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza zawarte są w regulaminie biblioteki, który musi być zgodny ze statutem szkoły.

6. Pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwiają:

1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

2) korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza biblioteką,

3) korzystanie z centrum multimedialnego.

7. Organizacja pracy biblioteki szkolnej opiera się na:

1) gromadzeniu i ewidencjonowaniu zbiorów,

2) prawidłowym przechowywaniu zbiorów,

3) pełnieniu funkcji informacyjnej i wychowawczej,

4) udostępnianiu zbioru czytelnikom,

5) planowaniu i sprawozdawczości.

 

ROZDZIAŁ VII

ORGANIZACJA PRACY BURSY

 

§ 37

1. Bursa jest placówką opiekuńczo-wychowawczą przy liceum, zorganizowaną dla młodzieży licealnej, uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania.

2. Bursa jest placówką koedukacyjną, przeznaczoną przede wszystkim dla uczniów Liceum, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, także dla młodzieży innych szkół średnich.

3. Bursa prowadzi działalność w okresie roku szkolnego.

4. Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności bursy określa regulamin bursy.

5. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w bursie liceum wynosi od 35 – 40 osób.

6. Zajęcia wychowawcze z jedną grupą wychowanków wynoszą 49 godzin zegarowych.

7. Szczegółową organizację bursy określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.

8. Bursa zapewnia wychowankom codzienne wyżywienie zgodne  z obowiązującymi normami i zasadami racjonalnego żywienia w stołówce szkolnej.

 

ROZDZIAŁ VIII

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY

SZKOŁY I BURSY

§38

1. W szkole zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni, trenerzy oraz pracownicy niepedagogiczni w celu sprawnego funkcjonowania liceum.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli określają odrębne przepisy.

3. Zadania poszczególnych pracowników ustala dyrektor w zakresach czynności.

4. W szkole utworzone zostało stanowisko wicedyrektora.

 §39

1. Wicedyrektor to nauczyciel, który sprawuje stanowisko kierownicze w liceum.

2. Powierzenia stanowiska wicedyrektora i jego odwołania dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego liceum i rady pedagogicznej.

3. Do podstawowych zadań wicedyrektora należy:

1) przygotowywanie projektów następujących dokumentów programowo-organizacyjnych:

a) programu wychowawczego szkoły,

b) planów pracy szkoły w części dotyczącej działalności wychowawczo – opiekuńczej i organizacyjnej,

c) tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

d) kalendarza szkolnego i miesięcznych harmonogramów pracy,

e) informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, w tym analizy wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

f) przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych  w odrębnych przepisach nad przydzieloną grupą nauczycieli, w tym systematyczne obserwowanie lekcji i innych zajęć realizowanych przez nauczycieli oraz  prowadzenie ich dokumentacji,

3) zapewnienie pomocy przydzielonej grupie nauczycieli w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym; realizowanie zadań związanych  z oceną ich pracy,

4) kierowanie działalnością wychowawczą szkoły i bursy, w tym szczególnie pracą wychowawców klas, zespołu wychowawczego, samorządu uczniowskiego oraz innych organizacji młodzieżowych,

5) przedłożenie dyrektorowi dwa razy do roku sprawozdania z realizacji działań wychowawczych i opiekuńczych,

6) kierowanie i nadzorowanie organizacji wycieczek młodzieży, obozów naukowych, wyjazdów zagranicznych oraz wyjść na zajęcia pozaszkolne,

7) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w liceum i bursie porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły,

8) organizowanie współpracy ze środowiskiem, a w szczególności z wyższymi uczelniami,

9) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,

1o) rozliczanie godzin ponadwymiarowych i zastępstw doraźnych nauczycieli,

11) kontrola dokumentacji szkolnej (dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, planów wychowawczych klas itp.),

12) kontrola dyscypliny pracy nauczycieli, w tym dyżurów, terminowego rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych,

13) organizowanie egzaminów zewnętrznych, uroczystości, imprez szkolnych i czuwanie nad sprawnym ich przeprowadzaniem i porządkiem,

14) wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z pełniona funkcją,

15) zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności,

16)  monitorowanie realizacji podstawy programowej.

4. Wicedyrektor jest uprawniony do podejmowania decyzji w zakresie zleconych zadań.

5. Szczegółowy zakres odpowiedzialności, obowiązków i uprawnień wicedyrektora określa dyrektor w zakresie czynności.

§ 40

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiedzialny jest za jakość i wyniki tej pracy, w tym:

1) odpowiada za bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych jego opiece uczniów na zajęciach obowiązkowych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

2) odpowiada za wypadki, wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich.

2. Do podstawowych obowiązków nauczyciela liceum należy:

1) zapoznanie się z postanowieniami statutu liceum,

2) przestrzeganie postanowień statutu liceum oraz zarządzeń dyrektora i uchwał rady pedagogicznej,

3) postępowanie zgodnie z przyjętymi zasadami etyki zawodowej,

4) kształcenie i wychowywanie uczniów w sposób wzbogacający ich wiedzę i umiejętności oraz rozwijający twórcze myślenie i postawy niezbędne do odpowiedzialnego funkcjonowania w rodzinie, środowisku lokalnym i społeczeństwie,

5) poszanowanie godności ucznia i innych osób, stanowiących społeczność liceum,

6) przeciwdziałanie zjawisku demoralizacji uczniów,

7) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie lekcji, przerw międzylekcyjnych, uroczystości, imprez szkolnych oraz wycieczek,

8) troska o właściwe zorganizowanie procesu kształcenie, wspieranie rozwoju psychicznego i fizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

9) doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie wiedzy merytorycznej i metodycznej,

10) poszanowanie postanowień obowiązującego rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przyjętych w liceum unormowań wykonawczych,

11) troska o powierzone mienie liceum,

12) aktywne uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej, współtworzenie w niej atmosfery życzliwości i koleżeństwa, realizowanie uchwał rady pedagogicznej oraz składanie okresowych sprawozdań z wykonywania zleconych zadań.

3. Nauczyciel liceum ma prawo do:

1) poszanowania własnej godności,

2) podmiotowości w życiu szkoły, warunków sprzyjających rozwijaniu samorządności i samodzielności w pracy i do jej doskonalenia,

3) wyboru programu, metod nauczania, wychowania i opieki oraz środków dydaktycznych,

4) zapewnienia warunków pracy, odpowiadających normom i przepisom bhp,

5) sprawiedliwej, obiektywnej i zgodnej z obowiązującymi przepisami oceny jego pracy,

6) wynagrodzenia zasadniczego i dodatków, wynikających z obowiązujących przepisów i adekwatnych do wkładu i efektów jego pracy, do nagród, wyróżnień i odznaczeń,

7) poszanowania jego uprawnień socjalnych i w zakresie ochrony zdrowia,

8) zwrócenia się do dyrektora liceum z prośbą o uwzględnienie w ocenie pracy opinii uczniów.

4. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem za:

1) poziom wyników kształcenia w obrębie prowadzonych  przez siebie zajęć edukacyjnych,

2) zgodność realizowania treści nauczania z wymaganiami określonymi w podstawie programowej i przyjętych programach nauczania,

3) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych powierzonych jego opiece.

§ 41

1. W szkole funkcjonują:

1) zespół wychowawczy,

2) zespół trenerski,

3) zespoły przedmiotowe,

4) zespoły nauczycieli uczących w jednej klasie,

5) komisje zadaniowe.

2. Do zadań zespołu wychowawczego należy:

1) planowanie, koordynacja i realizacja pracy wychowawczej szkoły,

2) wdrażanie, ewaluacja oraz ocena realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki,

3) kontrolowanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych, występujących w liceum,

4) organizowanie i rozwijanie działalności samorządowej uczniów,

5) wnioskowanie do dyrektora lub rady pedagogicznej w sprawach związanych z organizacją i realizacją zadań wychowawczych i opiekuńczych liceum,

6) wybór podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danego rocznika przez cały cykl edukacyjny oraz materiałów ćwiczeniowych na dany rok szkolny. Więcej niż 1 podręcznik można wybrać przy językach obcych, w szkołach ponadgimnazjalnych przy rozszerzonym zakresie nauczania.

3. Do zadań zespołu trenerskiego należy:

1) opracowywanie sportowych planów szkoleniowych rocznych i cyklicznych,

2) planowanie indywidualnych zadań szkoleniowo-wynikowych uczniów – zawodników, startów i gier poszczególnych uczniów,

3) planowanie i prowadzenie testów, sprawdzianów i badań kontrolnych,

4) dokonywanie ocen rozwoju i postępu sportowego uczniów – zawodników,

5) planowanie obozów, konsultacji i innych form szkoleń,

6) prowadzenie naboru uczniów do Szkoły.

4. Do zadań zespołów przedmiotowych należy:

1) wybór lub opracowanie programów nauczania,

2) opiniowanie przygotowanych przez nauczycieli programów nauczania,

3) dobór podręczników,

4) opracowanie i modyfikowanie przedmiotowych zasad i kryteriów oceniania,

5) ustalenie zasad i sposobu przeprowadzania badań osiągnięć uczniów i opracowanie ich wyników,

6) opracowanie wyników egzaminów zewnętrznych i planów naprawczych,

7) opracowanie i realizacja tematyki samokształceniowej oraz doskonalenia zawodowego,

8) planowanie lekcji koleżeńskich,

9) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych,

10) dzielenie się z kolegami wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na kursach doskonalenia zawodowego,

11) identyfikowanie ryzyka i zagrożeń w realizacji przyszłych zadań.

5. Do zadań zespołu nauczycieli uczących w jednej klasie należy:

1) wybór zestawu programów nauczania i podręczników dla danego oddziału z uwzględnieniem możliwości rozwoju uczniów,

2) zapoznanie się z trudnościami dydaktyczno – wychowawczymi uczniów oraz ich zespołowe rozwiązanie,

3) współpraca w celu ułatwienia uczniom osiąganie sukcesu,

4) podejmowanie działań na rzecz koordynacji treści międzyprzedmiotowych,

5) diagnozowanie i usprawnienie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i Szkolnego Programu Wychowawczego,

6) ustalanie i realizacja doraźnych działań wychowawczych w odniesieniu do zespołu klasowego oraz pojedynczych uczniów,

7) doskonalenie pracy poprzez wymianę doświadczeń, lekcje otwarte, opracowanie narzędzi badawczych,

8) analizowanie wyników osiągnięć uczniów,

9) opiniowanie ocen zachowania uczniów.

6. Do zadań komisji zadaniowych należy:

1) organizacja i prowadzenie ewaluacji wewnętrznej,

2) wprowadzanie zmian w statucie,

3) promocja szkoły,

4) przeprowadzanie inwentaryzacji majątku szkolnego, skontrum bibliotecznego, kasacji zużytego sprzętu i pomocy dydaktycznych.

7. Dyrektor może tworzyć zespoły w zależności od bieżących potrzeb liceum i powoływać przewodniczących tych zespołów, jak również koordynatorów do spraw realizacji określonych zadań statutowych i liderów wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

§ 42

1. Wychowawca sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonym mu przez dyrektora oddziałem.

2. Wychowawca sprawuje opiekę nad oddziałem przez 3 lata.

3. Dyrektor szkoły może zmienić lub odwołać wychowawcę z powierzonej funkcji.

4. Zmiana lub odwołanie wychowawcy może nastąpić:

1) w przypadku długotrwałej nieobecności nauczyciela, uniemożliwiającej pełnienie obowiązków wychowawcy,

2) z przyczyn organizacyjnych,

3)  w szczególnie uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek ponad połowy uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) przedstawiony dyrektorowi.

§ 43

1. Wychowawcy klasowemu liceum przysługują wszystkie prawa określone dla nauczyciela i podlega on wszystkim właściwym dla niego obowiązkom.

2. Ponadto wychowawcy klasowemu przysługuje prawo do:

1) wystąpienia z umotywowanym wnioskiem o rezygnację z powierzonej mu funkcji i przedłożenia go dyrektorowi szkoły do rozpatrzenia,

2) współdziałania i pomocy ze strony rodziców w sprawach związanych  z opieką nad wychowankiem,

3) uzyskania pomocy ze strony dyrektora i kolegów w rozstrzygnięciu konfliktów między nim a klasą lub wychowankiem,

4) przedstawienia własnej opinii w sprawie przyjęcia lub skreślenia ucznia  z rejestru uczniów,

5) występowania w obronie praw wychowanków wynikających z Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka,

6) sprzeciwu w sprawach dotyczących przeciwdziałania przeciążeniu uczniów zadaniami domowymi oraz sprawdzianami,

7) jednorocznej przerwy w pełnieniu funkcji wychowawcy po okresie nieprzerwanej 3-letniej opieki nad klasą, jeśli istnieją odpowiednie przyczyny.

3. Do obowiązków wychowawcy klasowego należy w szczególności:

1) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi wychowanków, ich dojrzewaniu do życia w rodzinie, środowisku lokalnym i społeczeństwie,

2) tworzenie więzi między wychowawcą a wychowankiem,

3) inspirowanie i wspieranie działań zespołowych wychowanków,

4) kształtowanie atmosfery eliminującej konflikty w zespole oraz życzliwego stosunku do kolegów,

5) poznanie problemów, sytuacji rodzinnej i potrzeb wychowanków oraz występowanie do dyrektora z wnioskiem o pomoc psychologiczno – pedagogiczną, materialną i zdrowotną,

6) systematyczne zbieranie informacji na temat postępów w nauce, zachowaniu swoich podopiecznych i informowanie o nich rodziców (prawnych opiekunów),

7) podejmowanie działań, zapewniających uczniom bezpieczny pobyt  w szkole, poradnią psychologiczno-pedagogiczną w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz umożliwienie rodzicom i opiekunom uczniów kontaktów z tymi placówkami,

8) współdziałanie z nauczycielami, uczącymi w jego klasie, uzgadnianie  z nimi działań i koordynowanie ich wobec uczniów, zwłaszcza w zakresie pomocy dla najsłabszych i szczególnie uzdolnionych,

9) udzielanie pomocy i opieki niezbędnej do zorganizowania oraz przeprowadzenia wycieczek oraz imprez klasowych i szkolnych,

10) ustalanie semestralnej oceny zachowania,

11) udzielanie uczniom upomnień, występowanie do dyrektora z wnioskami w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar,

12) prowadzenie orientacji zawodowej,

13) prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego, w tym arkuszy ocen ucznia,

14)  informowanie rodziców na miesiąc przed półroczną klasyfikacją uczniów o ocenach niedostatecznych, ocenie nagannej z zachowania oraz nieklasyfikowaniu,

15) usprawiedliwianie nieobecności uczniów.

4. Wychowawca, zwłaszcza początkujący, ma prawo do szczególnej opieki  i pomocy ze strony dyrektora, jego zastępcy, doświadczonych kolegów.

5. Wychowawcy wszystkich oddziałów współpracują ze sobą i koordynują swoje działania w ramach zespołu wychowawczego.

§ 44

1. Sprawami bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w liceum zajmują się osoby powołane przez dyrektora.

2.  Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa uczniów należy  w szczególności:

1) diagnozowanie pojawiających się w Szkole zagrożeń,

2) analiza potrzeb i oczekiwań uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli  w zakresie bezpieczeństwa,

3) integrowanie działań nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz instytucji  i osób, współdziałających ze szkołą w zakresie bezpieczeństwa uczniów,

4) koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa uczniów, w ramach realizowanego w szkole programu wychowawczego i profilaktycznego,

5) wdrażanie i dostosowanie do specyfiki Szkoły procedur postępowania  w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń,

6) wnioskowanie do dyrektora o podjęcie działań, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa uczniów,

7) monitorowanie zachowań uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych,

8) pomoc nauczycielom przy nawiązywaniu współpracy z odpowiednimi służbami (policją, strażą miejską, strażą pożarną) oraz instytucjami, działającymi na rzecz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży,

9) współpraca z organem prowadzącym i nadzorującym szkołę, instytucjami oraz urzędami, zajmującymi się bezpieczeństwem młodzieży,

10) promowanie w liceum problematyki bezpieczeństwa młodzieży,

§ 45

1. Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa uczniom:

1)  każdy nauczyciel i pracownik administracji szkolnej zobowiązany jest do przestrzegania zapisów Statutu Liceum, regulaminów wewnętrznych, procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i bieżących zarządzeń dyrektora szkoły, a w szczególności:

a)  przeciwdziałania wszelkim przejawom demoralizacji wśród uczniów. Za demoralizację uważa się: systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego, spożywanie alkoholu, palenie papierosów,  e-papierosów stosowanie lub rozprowadzanie środków psychoaktywnych, uprawianie nierządu, wulgarnego słownictwa, wybryki chuligańskie, kradzieże itp.,

b) zapoznania uczniów z procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń,

c) udzielania pomocy uczniom w pokonywaniu trudności związanych  z ich demoralizacją,

d) ochrony uczniów, będących świadkami demoralizacji i kształtowania postaw przeciwdziałających temu zjawisku.

2) Każdy nauczyciel jest zobowiązany do ukończenia kursu pomocy przedmedycznej.

3)  W celu zapewnienia uczniom i pracownikom szkoły, bezpiecznych warunków pracy oraz nauki, wychowania, opieki− budynek, teren szkolny obejmuje się monitoringiem wizyjnym.

§ 46

1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor.

2. Zadania pracowników administracji i obsługi w zakresie bezpieczeństwa:

1) portiernia: stosowanie procedury dotyczącej kontroli, ewidencji przyjść osób na teren szkoły i wyjść,

2) woźnych i dozorców: wspieranie w opiece nad młodzieżą dyżurujących nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych,

3) powiadomienie dyrekcji, sekretarza o każdym przypadku podejrzanego zachowania się ucznia lub osoby spoza szkoły.

 

ROZDZIAŁ IX

ORGANIZACJA POMOCY

PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

§ 47

W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom. Jest dobrowolna i nieodpłatna.

§ 48

1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom, uczniom  i nauczycielom.

§ 49

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

§ 50

1. Dyrektor szkoły wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Pracę kilku zespołów może koordynować jedna osoba.

2. W skład każdego zespoły wchodzą: wychowawca jako przewodniczący, nauczyciele obowiązkowych zajęć ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana.

3. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:

1)  na wniosek dyrektora w pracach zespołu mogą uczestniczyć przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

2)  na wniosek rodzica ucznia w pracach zespołu mogą uczestniczyć inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, lub inny specjalista.

4. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu, w części dotyczącej ich dziecka.

5. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.

6. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.

§51

1. Zespół zajmuje się diagnozowaniem uczniów, planowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej i badaniem efektywności działań w przypadkach:

1) uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej,

2) na wniosek nauczyciela, wychowawcy, gdy stosowane przez niego formy pomocy nie przyniosły oczekiwanej poprawy,

3) na wniosek rodziców ucznia lub prawnych opiekunów ucznia.

§52

Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

 

ROZDZIAŁ X

UCZNIOWIE SZKOŁY

§53

1. Uczniem SMS – LO im. Mikołaja Kopernika jest osoba wpisana do rejestru uczniów liceum.

2. Uczniem liceum przestaje być osoba, która została skreślona z rejestru uczniów zgodnie z przyjętą procedurą skreślenia z listy uczniów Szkoły.

3. Podstawowym obowiązkiem ucznia jest zdobywanie wiedzy, podnoszenie kultury osobistej i sprawności fizycznej oraz systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia organizowane przez Szkołę.

4. Uczeń liceum nie może zachowywać się nieetycznie.

5. Uczniowie nie mogą opuszczać budynku szkoły podczas zajęć lekcyjnych oraz przerw.

6. Uczeń nie może wnosić na teren szkoły niebezpiecznych narzędzi i substancji, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu innych.

§ 54

Prawa i obowiązki uczniów:

1. Uczeń ma prawo do:

1) poszanowania swojej godności osobistej i zachowania w stosunku do nich zasad dobrego wychowania,

2) zapoznania się z programem nauczania na dany rok szkolny, wymaganiami edukacyjnymi,

3) obiektywnej, jawnej oceny oraz ustalonych form i sposobów kontroli postępów w nauce,

4) właściwie zorganizowanego procesu szkolenia sportowego,

5) korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz urządzeń i sprzętu sportowego,

6) wpływania na życie Szkoły poprzez działalność samorządową, zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

2.  Uczeń ma obowiązek:

1) dbać o honor szkoły i szanować jej symbole oraz godnie ją reprezentować na zewnątrz,

2) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Szkoły, zarządzeń i ustaleń dyrektora szkoły oraz wykonywać polecenia nauczycieli,

3) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych, sportowych i życiu szkoły, przygotowywać się do lekcji,

4) aktywnie uczestniczyć w zajęciach i imprezach sportowych, kulturalnych szkoły,

5) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów oraz odpowiedzialności za własne  i kolegów zachowanie i bezpieczeństwo,

6) dbać o wspólne dobro oraz ład i porządek w szkole i na obiektach sportowych

7) dostosować swój wygląd i strój do charakteru miejsca jakim jest szkoła oraz do ogólnie przyjętych norm obyczajowych, moralnych i estetycznych

§ 55

1. Ucznia szkoły obowiązują dwa typy strojów:

1)  codzienny – długie spodnie, spódnice, krótki lub długi rękawek podczas ciepłych dni dopuszczalne są spodnie za kolana,

2) galowy – długie, ciemne spodnie, spódnica (nie jeansowe), gładka, biała lub niebieska koszula, bluzka.

2. Uczeń powinien ubierać się do szkoły w stonowany kolorystycznie i estetyczny strój bez ekstrawaganckich dodatków.

3. W szkole nie wolno eksponować: gołych ramion, dekoltów i brzucha, stosować kolczykowania ciała oraz wyzywającego makijażu i manicure.

4. Uczniowie posiadający tatuaż mają obowiązek ubierania się w strój, który go zasłania.

5. W przypadku nieprzestrzegania statutu wychowawca klasy wpisuje do dziennika uwagę o zachowaniu ucznia.

6. W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma każdorazowo obniżoną ocenę ze sprawowania o jeden stopień.

§ 56

1. Uczniowie mogą przynosić do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny na własna odpowiedzialność.

2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie lub zgubienie czy kradzież sprzętu poza zdeponowanym u dyrektora szkoły.

3. Uczniów obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń rejestrujących i odtwarzających dźwięk i obraz w czasie lekcji. Urządzenia muszą być wyłączone i schowane.

4. Nie wolno filmować i fotografować nauczycieli, trenerów oraz innych pracowników szkoły bez zgody nauczyciela, trenera prowadzącego.

5. Nie wolno nagrywać przebiegu lekcji, treningu bez zgody osoby prowadzącej zajęcia.

6. W przypadku naruszenia powyższych ustaleń urządzenie zostaje odebrane i zdeponowanie go  u dyrektora szkoły.  Telefon musi być przez ucznia wyłączony. Nauczyciel do urządzenia dołącza informację do kogo należy sprzęt. Nauczyciel sporządza odpowiednia notatkę w dzienniku.

7. Po odbiór telefonu lub innego sprzętu elektronicznego zgłaszają się rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.

8. Za nieprzestrzeganie zakazu używania sprzętu na zajęciach lekcyjnych i treningach uczniowi może grozić obniżenie oceny z zachowania.

9. Jeżeli uczeń nie chce oddać telefonu nauczyciel informuje o zdarzeniu wychowawcę oraz sporządza odpowiednią notatkę w dzienniku. Wychowawca wzywa do szkoły rodzica bądź trenera.

§ 57

Nagrody i kary:

1. Za wzorową postawę, za osiągnięcia w nauce i zachowaniu uczeń może otrzymać:

1) pochwałę wychowawcy klasy bądź innego nauczyciela,

2) pochwałę dyrektora wobec klasy lub całej wspólnoty,

3) list pochwalny do rodziców,

4) świadectwo z wyróżnieniem,

5) nagrodę rzeczową,

6) wpis do świadectwa ukończenia liceum,

7) wytypowanie do nagród pozaszkolnych.

2. Uczeń pełnoletni podlega prawu szkolnemu na tych samych zasadach co uczeń niepełnoletni.

3. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu uczeń może być ukarany:

1) upomnieniem ustnym,

2) pisemnym upomnieniem wychowawcy,

3) pisemnym upomnieniem dyrektora,

4) pisemną naganą dyrektora,

5)  skreśleniem z rejestru uczniów.

4. Upomnienie ustne udzielane jest uczniowi za pojedyncze, drobne przewinienie.

5. Pisemne upomnienie wychowawcy klasy otrzymuje uczeń za:

1) fałszowanie usprawiedliwień nieobecności,

2) nieuzasadnione opuszczanie zajęć lekcyjnych,

3) nieregulaminowy strój,

4) naruszenie zasad kultury (np. używanie wulgarnego słownictwa),

5)  niewłaściwe zachowanie w szkole i poza nią, np. palenie tytoniu (e-papierosy), picie alkoholu, zażywanie środków odurzających,

6) samowolne wychodzenie z zajęć i imprez szkolnych,

7) niewywiązywanie się z zawartych z nim umów i kontraktów,

8) agresywne zachowanie wobec rówieśników, pracowników szkoły i innych osób.

6. Pisemne upomnienie dyrektora szkoły uczeń otrzymuje za:

1)  brak poprawy zachowania mimo wcześniej udzielonych mu upomnień, na wniosek wychowawcy lub innego pracownika szkoły,

2)  samowolne wychodzenie ze szkoły w czasie zajęć lekcyjnych oraz oddalanie się od grupy podczas wycieczki,

3)  łamanie wewnętrznych zarządzeń oraz poleceń dyrektora lub nauczycieli,

4) korzystanie w czasie lekcji i innych zajęć szkolnych z telefonów komórkowych i innych sprzętów elektronicznych

7. Uczeń może być ukarany karą pieniężną za zniszczenie mienia szkolnego lub zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy zniszczonego mienia lub do jego naprawy we własnym zakresie.

8. W sytuacji rażącego naruszenia dyscypliny, o których stanowi kodeks wykroczeń, dyrektor ma obowiązek powiadomienia rodziców i policji o tym naruszeniu.

9. O karze udzielonej uczniowi muszą być poinformowani rodzice (prawni opiekunowie).

10. Uczeń ma prawo odwołać się od udzielonej mu na piśmie nagany do dyrektora Liceum, w ciągu trzech dni od daty powiadomienia o tym fakcie.

11. Odwołanie powinno być rozpatrzone w ciągu 7 dni przez powołaną przez dyrektora komisję w składzie: przedstawiciel dyrekcji, wychowawca  i przedstawiciel samorządu uczniowskiego. Decyzja komisji jest ostateczna.

12. Uczeń pełnoletni, może zrezygnować z nauki w Szkole, jeśli nie chce podlegać prawu szkolnemu.

§ 58

1. Ucznia skreśla się z rejestru uczniów szkoły za:

1) posiadanie, sprzedaż, rozprowadzanie lub zażywanie środków psychoaktywnych, posiadanie lub spożycie alkoholu na terenie szkoły lub w czasie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

2) posiadanie przy sobie broni, ostrych narzędzi,

3) użycie substancji chemicznej (np. gazu łzawiącego),

4) kradzież,

5) fałszerstwo dokumentów szkolnych,

6) wybryki chuligańskie w szkole i poza nią,

7) dokonanie przestępstwa komputerowego (świadome wprowadzenie wirusów, włamanie na szkolną stronę internetową, do elektronicznego dziennika, podszywanie się pod ich legalnych użytkowników, przechwytywanie cudzej korespondencji e-mailowej, włamanie się do systemów komunikacyjnych w celu uzyskania darmowych połączeń, numerów kart kredytowych) na terenie szkoły,

8) za nielegalne wykorzystanie nagrania fragmentu lub całości przebiegu lekcji lub innych zajęć szkolnych w Internecie i innych środkach masowego przekazu,

9) udzielenie trzech nagan dyrektora liceum za naruszenie niniejszego statutu,

10) skazanie prawomocnym wyrokiem sądu.

2. Tryb postępowania przy skreśleniu ucznia z rejestru uczniów:

1) wnioskodawcą w sprawie skreślenia jest wychowawca klasy, nauczyciel, trener lub inny pracownik szkoły,

2) wnioskodawca w sprawie skreślenia ucznia z rejestru powinien sporządzić notatkę służbową o zaistniałym incydencje, którą składa do wicedyrektora,

3) wicedyrektor zbiera wszelkie dowody w sprawie, w tym opinie (samorządu uczniowskiego, młodzieżowej rady bursy, wychowawcy, trenera)  i wyjaśnienia stron (w tym rodziców ucznia bądź prawnych opiekunów),

4) wicedyrektor składa projekt wniosku do dyrektora szkoły,

5) dyrektor informuje ucznia o jego prawie do wskazania rzeczników obrony, którzy mają obowiązek przedstawić rzetelnie zaistniały incydent,

6) dyrektor zwołuje posiedzenie rady pedagogicznie, na której przedstawia dokumenty w sprawie,

7) na podstawie uchwały rady pedagogicznej dyrektor po przeanalizowaniu sprawy podejmuje w ciągu 3 dni stosowną decyzję administracyjną, o czym informuje radę pedagogiczną,

8)  Decyzję doręcza się uczniowi i rodzicom lub prawnym opiekunom na piśmie,

9) Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji dyrektora do organu nadzorującego szkołę w terminie 14 dni od doręczania decyzji na piśmie.

3. W toku postępowania odwoławczego od decyzji dyrektora o skreśleniu z listy uczniów, uczeń ma prawo uczęszczać do szkoły, chyba, że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

4. Decyzji, od której służy prawo odwołania może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności wówczas, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia albo też dla zabezpieczania mienia szkolnego.

 

ROZDZIAŁ XI

ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW

§ 59

1.    Nabór kandydatów odbywa się zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami oraz koncepcją dydaktyczno – wychowawczą      liceum, prezentowaną kandydatom i ich rodzicom podczas „dni otwartych”, na stronach internetowych, akcji promocyjnej w szkołach gimnazjalnych i w rozmowach indywidualnych.

2.    Nabór kandydatów do liceum odbywa się za pomocą scentralizowanego systemu elektronicznego, za którego przebieg odpowiada organ prowadzący oraz poza naborem elektronicznym.

3. O przyjęcie do klasy pierwszej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjów publicznych i niepublicznych z Łodzi i spoza niej.

4. Liceum ogłasza wstępne listy przyjętych oraz listy ostateczne w terminach ustalonych przez organ nadzorujący.

5. Organizacją, przebiegiem i wynikami naboru kandydatów zajmuje się powołana przez  dyrektora liceum komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna.

6. W sytuacji, kiedy liceum nie dokona pełnego naboru kandydatów w pierwszym terminie, dyrektor ogłasza po 20 sierpnia danego roku dodatkowy termin naboru.

7. W postępowaniu klasyfikacyjnym mogą brać udział gimnazjaliści, którzy zdawali egzamin gimnazjalny w dodatkowym terminie.

8. Nabór, o którym jest mowa w punkcie 6., prowadzi dyrektor liceum bez powoływania komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej.

9. Zasady i tryb naboru kandydatów do Szkoły określa „Regulamin naboru kandydatów do klas pierwszych SMS – LO im. M. Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim”.

           

ROZDZIAŁ XII

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

§ 60

1. Ocenianiu podlegają:

1)            osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)            zachowanie ucznia.

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach,  i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)            poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych – postępach i trudnościach w nauce,

2)            pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

3)            motywowanie ucznia do efektywnej pracy,

4)            gromadzenie informacji o uczniu i formułowania na ich podstawie opinii  o jego osiągnięciach w nauce i rozwoju,

5)            dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji  o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

6)            wdrożenie ucznia do samooceny,

7)            przygotowanie ucznia do egzaminów maturalnych.

  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i przestrzegania norm etycznych oraz obowiązków ucznia, a także jego aktywności na rzecz szkoły i środowiska.
  2. Przy ocenianiu, klasyfikowaniu oraz promowaniu uczniów stosowane są zasady:

1)            jawności wymagań edukacyjnych,

2)            ustalenia szczegółowych zasad WSO i PSO,

3)            dostosowania oceny do zakresu umiejętności i rozwoju psychofizycznego ucznia,

4)            bieżącego informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o postępach i trudnościach w nauce.

  1. Wewnątrzszkolne ocenianie dokumentowane jest w dzienniku elektronicznym  i dzienniku papierowym.
  2. Szczegółowe zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów oraz przeprowadzenia sprawdzianów szkolnych reguluje dokument szkolny: „wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów SMS – LO im. M. Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim”

 

ROZDZIAŁ XIII

CEREMONIAŁ SZKOŁY

 

§ 61

Liceum ma sztandar z 2015 roku.

 

§ 62

 

Szkoła ma własną pieśń szkoły

 

W wielki Świat z Polski wyruszył,

Z żaków krakowskich słynący,
Ten co glob ziemski miał ruszyć,
jasne zatrzymać miał Słońce.

Wiedzą wszechstronną zasłyną,
szlaki kosmosu rozeznał
Polskę ozdobił wawrzynem,
którym się szczyci Ojczyzna.

Ref:

Więc syna polskiej ziemi,
pieśniami podniosłymi,
uczcijmy dziś my młodzi.
Niech Kopernika imię,
w Liceum naszym słynie,
jak gwiazda nam przewodzi.

Wiodła go pasja nauki,
służba dla kraju piliła,
gnała do trudów nadludzkich,
wiedza niezłomna i siła.
Odkrył w fromborskiej pustelni,
czego nikt przed nim nie zdołał,
Polski astronom Kopernik,
rodem z Torunia Mikołaj.

Ref:

Więc syna polskiej ziemi,
pieśniami podniosłymi,
uczcijmy dziś my młodzi.

Niech Kopernika imię,
w Liceum naszym słynie,
jak gwiazda nam przewodzi.

 

§ 63

Szkoła ma własny akt ślubowania

 

My uczniowie rozpoczynający naukę w Szkole Mistrzostwa Sportowego-Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim przyrzekamy:

Nie splamić honoru i dobrego imienia Szkoły

Darzyć szacunkiem swoich wychowawców i nauczycieli Być zawsze koleżeńskim,  wcielać w życie najpiękniejsze hasła solidarności i przyjaźni.
Pracować rzetelnie i uczciwie.

Aktywnie współdziałać z zespołem swojej klasy i szkoły.

Przyrzekamy naszą postawą w codziennym życiu zasłużyć na miano dobrego Polaka.

§ 64

 

Szkoła posiada swoje logo:

 logo

Logo szkoły

§ 63.

 Szkoła ma własny,  nawiązujący do tradycji ceremoniał, na który składają się:

1) uroczystości inauguracji i zakończenia roku szkolnego,

2) uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych,

3) uroczyste pożegnanie absolwentów,

4) upamiętnianie obchodami ważnych wydarzeń, rocznic szkolnych i świąt państwowych,

5) Święto Patrona Szkoły, połączony z dniami otwartymi szkoły

6) Dzień sportu szkolnego,

7) Statuetki,  koszulki

8) tradycyjne spotkania z byłymi pracownikami i absolwentami Liceum,

9) prowadzenie kroniki szkoły.

 

ROZDZIAŁ XIV

ŚWIADECTWA, ZAŚWIADCZENIA, DUPLIKATY

 

§ 64

1. Na wniosek ucznia lub absolwenta  wydaje się zaświadczenie, dotyczące przebiegu nauczania.

2. Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły oraz zaświadczenia, wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, prowadzonej przez szkołę.

3. W przypadku utraty oryginału świadectwa, zaświadczenia lub legitymacji szkolnej uczeń lub absolwent może wystąpić do dyrektora z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu.

4. Duplikat ma moc oryginału i może być wystawiony ponownie.

5. Uczeń przyjęty do szkoły otrzymuje legitymację szkolną. Ważność legitymacji szkolnej  potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczanie daty ważności i pieczęci urzędowej szkoły.

6. Świadectwa, zaświadczenia i legitymacje szkolne są wydawane przez szkołę nieodpłatnie.

7. Nie pobiera się opłat za dokonanie sprostowania świadectwa szkolnego.

8. Za wydanie duplikatu świadectwa, zaświadczenia oraz za legalizację dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego za granicą pobiera się opłatę w wysokości równej rocznej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu.

9. Za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu.

10. Opłatę za dokumenty, o których jest mowa wyżej, wnosi się na rachunek bankowy Szkoły lub do kasy Szkoły.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 1. Statut i wszelkie zmiany w jej treści uchwala Rada Pedagogiczna bezwzględną większością głosów po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego.

2. Wnioski, dotyczące zmian, mogą zgłaszać wszystkie organy szkoły.

3. Regulaminy, określające działalność organów oraz regulaminy i procedury szkolne, wynikające z celów i zadań statusowych liceum, stanowiące dopełnienie niniejszego Statutu  nie mogą być sprzeczne z jego zapisami, jak również  z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

4. Zmiany w procedurach szkolnych wprowadza się na podstawie zarządzenia liceum po zaopiniowaniu ich przez radę pedagogiczną.

5. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

6. Statut Szkoły Mistrzostwa Sportowego – Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr

7. Traci moc prawną Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika  w Aleksandrowie Łódzkim zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej  nr